Könskrigsbloggen

Hur vi delas upp och hur vi hör ihop

Finns det några manliga serietecknare? oktober 8, 2007

Filed under: Uncategorized — konskrig @ 10:32 f m

serie

Här i Ljubljana pågår just City of women, en rätt så påkostad festival för kvinnors konstutövande. I fredags var jag med på festivalens minst påkostade presentation av serietidningen Stripburgers nya nummer. Stripburger har vigt en stor del av sina sidor till kvinnliga seritecknare som, i enlighet med festivalens tema, försökt rita ”humoristiska” serier. Jag var skitnervös, för en av mina serier är med, så jag skulle sitta i panelen och säga smarta grejer om kvinnor och serier. Tyvärr var jag nervös helt i onödan. Det var ingen av Stripburgarna som hade lust att peta i könskriget. De försökte bara så snabbt som möjligt konstatera att det inte finns några ”kvinnliga” serier. Någon utryckte förvåning över att så många av bidragen var politiska. Men hallå?! När jag fick ordet försökte jag (på knacklig slovensk-engelska) påpeka att om man bestämmer sig för att göra ett könsbaserat urval måste man våga fråga sig själv varför. Positiv kvotering? Men vilken slags? Min poäng är att genom att skilja ut de kvinnliga serietecknarna erhåller man genast en hel drös manliga serietecknare som faller på andra sidan linjen. Frågan är vem som är mest obekväm med att behöva representera sitt kön? Må vara att det inte finns några manliga eller kvinnliga serier, men det finns en tydlig snedfördelning bland tecknarna, och ingen egentlig normkritik att tala om. Att resultatet sen blir politisk är knappast förvånande, eftersom de kvinnliga tecknarna är medvetna om att de den här gången fått extra utrymme (att redaktören letat extra noga för att hitta fram till dem) på grund av sitt kön. Man får vad man frågar efter, så spela inte så jävla förvånade. Jag blir skitirriterad på folk som vägrar peta i gröten, och agerar fredsmäklare i alla diskussioner. I det här fallet hade diskussionen kunnat vara mycket intressantare än själva produkten.

/ ehrle

Ps. Min roligaste serie kan man läsa här.

 

2 Responses to “Finns det några manliga serietecknare?”

  1. majakarlsson Says:

    Underbart bidrag till det kulturteoretiska landskapet. Penis Panic. PP.
    Thank u

  2. konskrig Says:

    konstigt att ens efterfråga något som ”kvinnliga serier”. vad skulle det vara. nästa lite märkliga grej är det där med att vara politisk. så fort man frångår normen blir man politisk men allt normsmekande anses opolitiskt fast det såklart finns precis lika mycket ideolgi bakom kärnfamiljshyllande romantiska komedier som radikalfeministiska serier. bara en annan sort.


Kommentera

