Könskrigsbloggen

Hur vi delas upp och hur vi hör ihop

Knasigt knullfokus oktober 17, 2007

Filed under: Uncategorized — konskrig @ 11:49 f m

Naturligtvis förstår jag det tacksamma i att prata väldigt specifikt om sex när man pratar om Könskrig i mediasammanhang. Jag förstår att journalister vill ställa de frågorna. Jag förstår att den täta förekomsten av kuk, fitta och knulla är tilltalande ur ett sensationalistiskt prespektiv. Så jag klagar inte. Men jag såg det inte komma. För när jag läser min egen och andras texter i Könskrig så handlar det absolut i stor utsträckning om sex och sexualitet, men i ännu större omfattning skriver vi om interaktion, intimitet och relationer överhuvudtaget. Det sexuella, och synen på liggandet, är bara ytterligare en plats på vilken strukturerna också tar sig uttryck, ett sceneri där vi avslöjar och avslöjas.

Så lilla snoppen och snippan och mötet dem emellan är aldrig det primära i min text. De är bara närvarande för att de så tydligt berättar om vilka strukturellt betingade tillkortakommanden jag hela tiden hemfaller åt, till skillnad från i det verbala, där jag är säker och safe, i bästa fall snabb och rapp och intellektuell.

Det handlar alltså om sex, ja för tusan, men låt oss inte landa i en diskussion om bara det.

/Eric Rosén

 

5 Responses to “Knasigt knullfokus”

  1. konskrig Says:

    sex är ju väldigt roligt. tycker media. tycker många människor. tycker nog de flesta som skriver i boken.
    jag är inte ledsen för att fokus hamnat på det. men jag håller med om att det lätt blir väldigt snedvridet. i dag blev jag intervjuad av dn. det var den bästa intervjun hittills. de bästa och intressantaste frågorna, tyckte jag.
    jag hoppas att det inte blir mest sex. mer oss. mer allt.

  2. konskrig Says:

    Nej alltså, jag är inte heller ledsen för det, men tycker att det är trist om det bara handlar om det (vilket det alltså inte gör men riskerar att göra).
    Typ.
    /Eric

  3. Jag är en man Says:

    Det här är jag:
    Jag är en man, jag tänder på killar, jag är dominant och omhändertagande.
    Det här är jag född som rent fysiskt:
    Flicka-tjej-kvinna och nu gammal tant.
    Känt mig som en transvestit hela livet då jag försökt leva i tjejrollen.
    Efter att nästan hela detta liv spelat föreställt mig (med hjälp av stimulantia) för att orka vara kvinna i gruppen, har jag de senaste 25 åren skippat allt sånt och är den jag är hela tiden:

    Kille och bög.

    Lever i tacksamhet på minnen av de män som gillat och tillåtit mig att vara man tillsammans med dem.
    Och visst handlar det om sex, men mest om att få leva ett liv i absolut samklang med den jag är.

    Tråkigt nog har tjejer haft svårast för min ”egenhet”. Däremot tror jag benhårt att den nya tidens tjejer har en större öppenhet.
    Och ni som är unga. Om tiderna är så numera att ni kan leva ut den ni innerst inne känner att ni är.
    Gör det!

  4. majakarlsson Says:

    Till bögen: ja många unga är skönt queera och ser förbi kroppar.

    Och mediafokus: jag har redan hunnit bli approachad i egenskap av den som så spännande kan berätta om livet på Mars OCH Venus så många gånger att jag är panikslagen.

    Ja Dn var fin. Och jag såg inte Aftonbladet förrän nu. Det var jättebra.

  5. feministbrud sedan länge Says:

    Jag tycker hela kopplingen bra självförtroende/självkänsla=bra sexliv känns skum och osann. Jag hade social fobi, vågade inte ens ringa och söka jobb, skulle hellre dött än att åka till badhuset och exponera mig när jag var 17-18.
    Men sex hade jag inga som helst problem med, jag kunde klä av mig i dagsljus, ta initiativ,fick orgasmer utan problem,ja hela köret.

    Sexuellt självförtroende kan, men behöver naturligtvis inte vara frikopplat från självförtroende på övriga plan.


Kommentera

