Könskrigsbloggen

Hur vi delas upp och hur vi hör ihop

Jag är Mona Sahlin jag också. oktober 23, 2007

Filed under: Uncategorized — konskrig @ 12:15 e m

Det är nog första och sista gången jag skriver den meningen, men det finns en poäng, det gör faktiskt det.

Jag tänker på Göran Perssons ord om Mona Sahlin, som skicklig på kommunikation snarare än som tänkare. I sig mästrande och obehagligt, uttalandet, men med en tydlig poäng. Det handlar inte bara om att koncentrerat tänka utan också om att få folk att lyssna. Och där man sitter med all den utbildning och formella kunskap som man tycker att jag och många andra i Könskrig saknar missar man just detta.

Det är kanske inte så märkvärdigt det som kommer över mina läppar, om man heter Petra Östergren. Men det är kommunikativt och avskalat och tydligt och förståeligt. I det känner jag tillförsikt och trygghet. För jag skriver inte i första hand för alla de som redan vet, min pretentiösa förhoppning är att min text ska beröra de läsare som kanske inte ens vet vem Östergren är. Och landar texten hos dem är jag övertygad om att jag når längre in än någonsin den finast formulerade avhandling.

Detta får alltså stå för mig, andra medförfattare kanske tycker jag cyklar milslångt från sanningen.

/Eric Rosén

 

3 Responses to “Jag är Mona Sahlin jag också.”

  1. helena Says:

    en man vid namn emil arvidson skrev just att könskrig inte var för honom. det känns fint att han fattat det. samtidigt hade man önskat att han förståt allt som står i könskrig. men det verkar va för sent.
    satsa på de under 25!

  2. konskrig Says:

    det var en jätteroligt recension i gp i dag. han var helt besatt av livd svartsjuketext och det enda jag kunde tänka var att han själv måste vara extremt svartsjuk. och inte riktigt kunde handskas med den skarpa kritik liv riktar.
    fö hörde just att östergren ska skriva en bok om feminsm mor feminism. det känns trist. tror iofs att det blir svårt att måla ut könskrigarna som galenpannor. menändå…

  3. majakarlsson Says:

    Kommunikation.
    Göran är ”bra” på det.
    Jag kommer ihåg när han kom ut till presskonferens efter nejet till EMU. Han var så suur. Han var en stött husbonde, utled på pöbelns rösträtt.


Kommentera

