Könskrigsbloggen

Hur vi delas upp och hur vi hör ihop

oktober 24, 2007

Filed under: Uncategorized — konskrig @ 8:13 f m

i dag skriver kent lundholm en litteraturkrönika i västerbottens folkblad.
det är så mycket jag inte ens orkar kommentera i den där krönikan. till exempel skriver han att vi har bjudit in pär ström som skribent. spännande. undrar vilken version han har läst?
sedan är han inne på vår linje. vi är långt från jämställdhet, något måste göras. och visst har han en poäng när han skriver att ordet könskrig möjligtvis kan få folk att ladda bössan igen. är det så? var det dumt att välja den titeln? i slutet hänvisar han till ett ”citat”: ”Det är klart att det i ett krig måste finnas en fiende!”. jag måste ju skriva citat inom citationstecken eftersom det här citat är helt taget från det blå. var kommer det ifrån? jag har aldrig sagt det. mycket märkligt…
men när till och med en kulturskribent (för det antar jag att han är, när han skriver en kulturkrönika) blir så provocerad av titeln att han inte ens bemödar sig att läsa boken eller göra ordentlig research (och därmed missuppfatta och missa) massa information, då har vi kanske misslyckats. men hur gör man? han håller ju med, verkar det som. varför då inte ens läsa?
/tove

 

6 Responses to “”

  1. konskrig Says:

    Men va? Han kan ju inte alls ha läst boken. Pär Ström? Jaha.

    /Eric Rosén

  2. Erika S Says:

    Eftersom han (tror sig i alla fall?) hålla med så kanske han inte anser sig behöva läsa boken – han vet vad som kommer stå för att han (tror sig vara) inne på samma linje? Fast det vore ju verkligen skitdum att skriva en kulturkrönika under de premisserna!

  3. majakarlsson Says:

    En vet verkligen inte om en ens ska börja kommentera, men jag kan inte låta bli. Ännu en gång ligger skratt- och gråtreflexerna huller om buller. Han är bara såå roligt lost. Först ser han både texter och förord som inte finns och sen rekommenderar han oss att sluta se påhittade fiender… Jag vet inte vilken väderkvarn som började snurra hallucinatoriskt först.

  4. Martin Says:

    ha ha, vilken amatörmässigt kass skribent. Ursäkta, men sådant där skulle bara gå in i en riktig landsortstidning (jo kanske i Metro också, men den är ingen riktig dagstidning, bara uppkokta rester).

    Mängder av konstiga vändningar – och jag väntar med spänning på hans svar på var Pär Ström kommer in (det Ström har skrivit är liksom en egen bok)…

  5. Jag försökte inte att recensera boken – utan dess PR-trick att locka oss att läsa boken genom att uppmana till ”könskrig.” Skrev krönikan utifrån de intervjuer som jag tog del av i SVT och SR. Fick det där med Per Ström om bakfoten, det ska erkännas vara en stor blunder. Tyvärr gjorde detta att jag blivit stämplad som mansgris, idiot, okunnig o.s.v. Jag försökte bara uttrycka att jag är döless på detta könskrig som ofta förs i undertexten i olika debattartiklar, inlägg på Internet och hos en klick enbart ser kriget som en lösning på alla orättvisor mellan man och kvinnor. Har själv ett feministiskt perspektiv på mitt sätt att se på världen och förespråkar att männen måste lämna ifrån sig en del av sin makt för att vi ska få ett jämställt samhälle.

  6. konskrig Says:

    hej kent,
    vad roligt att du kom in här. då kan både vi och du få klarhet.

    jag fattar att du har ett feministiskt perspektiv och det var jsut därför det var så synd att du inte tog dig tid att läsa lite mer och se att vi INTE förespråkar ett könskrig. att titeln är vald av flera olika anledningar, men bland annat som ett slags försök till skämt – att feminister alltid ses som arga krigare.
    dessutom är titeln vald för att vi vill kriga mot könskonstruktionen och inte se det som ett krig mellan könen. de här hade varit väldigt lätt för dig att läsa dig till om du läst artiklar, förord eller boken lite mer. jag kan faktiskt inte förstå hur du kunde tro att vi ville uppmana till könskrig som pr-trick. det var ju just det vi inte ville! och jag har betonat det 400 miljoner gånger i olika intervjuer. synd att du ändå misstolkade. hur fick du det till att jag någon gång uppmanat till könskrig? jag har aldrig sagt att det måste finnas en fiende. aldrig.

    /tove


Kommentera

