Könskrigsbloggen

Hur vi delas upp och hur vi hör ihop

rapport från andra sidan oktober 27, 2007

Filed under: arg,tips — konskrig @ 2:28 e m

för en vecka sedan fick caroline mig att gå in i en liten, söt butik på hornsgatan. det var på alla sätt ett trevligt besök. trevlig folk, trevlig stämning och trevlig sällskap. jag hittade ett par stövlar som jag till och med handlade, vilket är ovanligt för mig. de har klack. jag brukar aldrig ha klack. jag har typ inga skor med kack och jag gillar det inte. men jag tänkte att det inte gjorde så mycket. jag tänkte fel.
jag går väldigt mycket. vart jag än ska i princip. efter två dagar i mitt vanliga tempo med mitt vanliga antal steg hade jag ont i ben och knä. faktiskt svinont. jag klagade runt lite. slängde stävlarna på hyllan och bytte till vanliga, hederliga, platta skor. men det har liksom inte gått över. det har blivit värre. i dag när jag var på stan för att inhandla en födelsedagspresent fick jag så ont att jag bara ville sätta mig och gråta (alternativt bli buren, men där sätter jag nån slags annan gräns). jag kunde inte gå en meter till kändes det som . hela knät gör svinont, så fort jag rör på det. när jag sitter still bultar det. det hela slutade med att jag i tant à 90 års-takt fick hasa mig till en buss – utan utrett ärende. enda lite roliga var att det tog mig 40 minuter att gå över gatan vilket gjorde att alla city-suvvar fick stå jättelänge vid varje övergångsställe och blänga på den halte och lytte tove.
nu ligger jag som en annan penschis på soffan och känner mig ynklig.
jag berättar inte detta för att folk ska tycka synd om mig (okej, lite då), utan för att poängtera hur sjukt det är med skor med klack. alltså jag gick runt i två dagar med dem och jag är faan helt invalidiserad. vem har kommit på detta sjuka påfund? korsetten har knappt avskaffats förrän man ska trängas in i skor som gör att man inte kan röra sig när man har de på sig och sedan ännu mindre när man äntligen får dem av sig, eftersom benen blir helt fucked up. hade det varit meningen att vi skulle ha klack, hade det väl suttit en sån under foten? eller?
please! vem kan ha sånna skor? hur går det?

har i alla fall införskaffat ebba witt-brattströms dekadensens kön, katarina wennstams smuts, ronnie sandahls vi som aldrig sa hora (efter att ha hört honom på bokmässan och plötlsigt tvingas ändra åsikt om både honom och boken. men jag är medveten om att han bara kan vara jävligt smart och beräknande – alltså fortfarande skeptisk) och tim davys amberville, så att tiden som invalid inte ska bli för outhärdlig. lyssnar på tosca, såsom anstår en med tantkrämpor.

/tove

 

5 Responses to “rapport från andra sidan”

  1. Frida Says:

    Jag har gått i klackskor i åratal och är inte invalid. kanske du bara har knän som inte passar ihop med klackar? Du måste inte tycka illa om dem bara för att du är feminist.

  2. konskrig Says:

    det har inget med feminism att göra. det har att göra med att jag har svinont i knät och allt tar sjukt lång tid och jag är inte van vid att inte kunna röra mig som jag vill. hence, arg på skorna som gort mig så.

    i somras fick jag skoskav av ett par svarta tygskor. jag tyckte mycket illa om dem med.

    nu har fler sagt att det säkert är mina ben det är fel på och inte skorna. i vanlig ordning alltså skulden hos mig och inte systemet….

  3. Linnea Says:

    Släng skorna! Men som min fantastiske skomakare Josef gärna lägger ut texten om så handlar skor, eller konsten att göra skor, om konstruktion och balans, det är typ ingenjörskonst att göra skor som är sköna att gå i och som inte belastar foten-därmed benet-därmed ryggen och allt –fel. MEN – det finns skor med klack som är sjukt bekväma, och tygskor och sneakers som är åt helvete obekväma och ger diskbråck typ… Hittar du några heta skor med klack igen, (eller några heta skor alls) så prova ordentligt först bara! Vad jag menar är, ge inte upp hoppet, om du nu skulle vilja satsa på höjden nån mer gång.

  4. majakarlsson Says:

    Det är fel på skorna såklart, no question about it. Och det är sant som Linnea säger att oavsett klackhöjd så kan en sko vara bra eller dålig att gå i. Det är för jävligt bara att det görs så många skor som bara duger för att sitta och bli uppvaktad i…

  5. konskrig Says:

    men hur länge ska jag behöva sitta här?


Kommentera

