Könskrigsbloggen

Hur vi delas upp och hur vi hör ihop

familjelycka november 1, 2007

Filed under: teater,tips — konskrig @ 12:13 e m

jag är high culture i min invaliditet. i går åkte jag till norrköping och såg pjäsen familjelycka. jag vet att jag är jävig här. den är skriven av anne-charlotte leffler. hon är min släkting. jag avgudar henne.

men fy faan alltså! pjäsen är skriven 1891 – alltså över 100 år sen – och den känns så enastående modern. den tar upp problematiken med generatiosnklyftor. föräldrar och barn som inte kan kommunicera, missförstånd, förlegade för väntningar. den handlar om ungdom ett halvt sekel innan ungdomsbegreppet ens fanns. det är döttrar som vill studera (men pappa säger nej), gifta sig med en man som är ensamstående pappa och blir extramamma till det barnet (men pappa säger nej) och bara gå ut på kvällen och se den där skådisen som är så vacker och underbar (men pappa säger nej). 15-åringens idoldyrkan är så fiint porträtterad och 17-åringens brådmogenhet så… nära.

sen är det en fars. i don’t know abot fars. tappa byxor, springa ut och in i rum och prutta. nej, jag tror inte det. det är inte inskrivet i manus (jag har kollat). men en fars är en fars liksom och jag kan ju inte kritisera en fars för att det inte är nåt annat.
nej, se den för att det är en familje- och generationsskildring relevant i dag, för 30 år sen, för 50 år sen och uppenbarligen – i alla fall för de mest redikala – för 100 år sen.

se skådespelerskan på stadsteatern i vår tänker jag.

/tove leffler

jag såg också darjeeling limited häromdagen. bra för att vara wes anderson. jag har tusen invändningar men de är förutsägbara, så jag struntar i dem. det roligaste var att owen wilsons karaktär var så otroligt lik en jag känner. ja, de där bröderna var faktiskt väldigt lika några syskon jag känner. kanske var det hela behållnigen. jag undrar en del kring syskonkärlek. jag tycker den är fin .men så konstigt att den bara ska vara syskon förunnad. ska göra program om det snart.

 

Kommentera

