Könskrigsbloggen

Hur vi delas upp och hur vi hör ihop

ليلة عيد الميلاد december 24, 2007

Filed under: Uncategorized — konskrig @ 2:04 e m

eftersom tågresan tar 3 timmar.

på vägen till restaurangvagnen hörde jag tre språk jag inte behärskar. i andra delar av tåget var det också helt fullt.

kanske borde sj inte ha sitt sista tåg från göteborg till stockholm 12.42 på julafton. kanske är det både rasistiskt och del av en svunnen tid.

up-date:

vi lever i ett rasistiskt, sexistiskt och allt annat u-land. alla butiker på söder i sthlm sätnger 15 på julafton trots att det står att de ska vara öppna till 22 eller 23 ”alla dagar”. alla dagar! betyder det alla dagar eller betyder alla dagar utom 24 december? borde man förstå det? obegripligt.

till slut hittade jag en butik. de skulle ha stängt 15, men haft kö sen dess, så var fortfarande öppna. decent.

för övrigt finns det en sajt som heter julafton.se. det skulle han se, den där jesus. men om man bild-söker på julafton hittar man förutom mdebloggar med röda klänningar mest familjefoton. says it all. bekräftar min tes i föregående inlägg.

karlbertil.jpg

/t

 

5 Responses to “ليلة عيد الميلاد”

  1. C Says:

    Du kanske ska flytta till ett riktigt u-land så du slipper de här hemska i-landsproblemen. Butiker som stänger före stängningsdags? Huhjedamej!

    Och tågföretag som drivs som företag (dvs anpassar sig till kunderna och de anställda)? Vart är västvärlden på väg?

    Eventuellt så har affärerna i USA öppet fram tills stägningsdags. Lite svårt att bli medborgare dock.

  2. C Says:

    kanske var lite onödigt ironisk och dissande. Får skylla på att jag är trött och borde ha lagt mig 😉

    men när jag läste din text kändes det som att du ansåg att du lyfter fram allvarliga samhällsproblem.

    om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag de flesta utom-europeiska invandrare etc. har stor förståelse för att företag ändrar beteende på helg och traditionsdagar. det är ju det normala i deras egna forna hemländer. tror snarare att de ger dem en mer positiv syn på västerläningar – västerlänningar om värnar om traditioner, seder och värderingar… osv.

  3. majakarlsson Says:

    Tågföretag som anpassar sig, jo det skulle vara trevligt att se. Men det går inte att förlåta att bolagiseringen av tågnätet bara gjort allt sämre bara för att det av princip kanske är positivt att bryta monopol. Det känns som att, i i-land som u-land, är omdömen om statliga respektive privata lösningar beroende av betraktarens ideologi/attityd. Hur kan vi annars har så många privatiseringsälskare som vill förlåta oerfarna entrepenörers uppfuckning av gemensamma infrastrukturer, i ett slags lekstuga där eventuell vinst magiskt åker i privata fickor men alla risker och resurser tas om hand om av skattebetalare?

    Eller pratar du om något helt annat?
    Jag är också trött.
    Lämnar dissandet av traditioner tills nästa gång.

  4. konskrig Says:

    det är kalrt att man kan hävda att det var et löjligt klagande av mig. det var det också. jag försökte poängtera min bortskämda ställning i föregående inlägg också, men det kanske inte var tydligt nog.
    däremot har jag svårt för det här med att hålla på gamla traditioner osv. min erfarenhet av utom-europeiska länder är att de tvingas anpassa diverse stängngistider och öppetitider till den europeiska eller amerikanska världen och att det finns ganska lite förstående åt andra hållet. det är självklart att folk ska får vara lediga osv, men min poäng låg egentligen i hur vårt samhälle lätt anpassar sig till nya konsumtionsvanor sätt att leva som kommer från en amerikansk värld, eller som gynnar handeln, men mer ”obskyra länder” och beteenden som inte gagnar svenskt näringsliv är vi inte lika snabba att plocka upp. det var min poäng.

    /tove

  5. fafafafafafafafafafa Says:

    ”för övrigt finns det en sajt som heter julafton.se. det skulle han se, den där jesus.”

    hahahaha


Kommentera

