Könskrigsbloggen

Hur vi delas upp och hur vi hör ihop

julafton 2007 december 24, 2007

Filed under: tips — konskrig @ 12:27 e m

nmbc

mammon

jag sitter på tåget och lämnar ett göteborg i julskrud. dvs grått, regn, dimma och snålblåst. på radion spelade de dreaming of a white christmas, så ironiskt förstås.

jag är en av få som inte firar julen med familjen. det kan ju tyckas bortskämt att kunna välja, eftersom jag har både en och två och tre att vara hos. det finns så många som inte kan välja och som kanske skulle önska jjust detta. men jag pallar inte. och när mamma just fick ett utbrott på sin mamma lagom tills min bror gastade om att vi var tvugna att åka till tåget, kändes det som ett bra beslut. i år igen.

jul kommer alltså att firas (eller middag kommer att ätas och vin kommer att drickas) hemma hos mig med människor som jag tycker hemskt mycket om. som jag har valt.

om jag ska sammanfatta året som gått tycker jag just att valet har varit återkommande. och det endast på ett bra sätt. flera mig närstående har gått från att inte välja, utan låta ske, till att välja och ta ansvar. jag med. säga nej. säga ja. det är liksom first step till nåt bättre. ibland snorjobbigt. men ändå.

med det inte sagt att det inte finns yttre omständigheter. att vissa har lättare att välja eller välja bort. att vissa kan välja hur mycket de vill, det händer ingenting ändå. vissa andra åker på ”hitta-sig-själv-resor” i valfritt post-kolonialt land och sätter på sig valfria koloniala glasögon. inte sagt att världen blir så mycket bättre för det. men kanske inte sämre heller. andra harvar runt i sin taxi, skäller ut bortskämda södertjejer (som inte orkar släpa sin tunga väska ens tio meter), eftersom dessa korta körningar inte inbringar några pengar alls till den skrala kassan. hade södertjejen varit man hade hon säkert aldrig blirivit utskälld av denna äldre taxichafför med högskoleutbildning från annat land. så är det. ett steg upp och ett ned. vem har mest makt.
jag satt uppe hela natten och rimmade, för så gör man i familjen leffler. och om jag nu ska göra valet att lämna på julafton och skita i allt vad sillsallad och jansson heter, så får jag ändå anpassa mig lite. dessutom tycker jag om att rimma och ordvitsa. det är en del av min götebrogska uppfostran. temat för årets julklappar var böcker (vartannat år böcker, vartannat år dvd), med bonustemat ”kvinnliga författare”. lite ”jag smetade av mig å tapeten” till bror, moberg till mor och så en ”färden genom mangrove”.

det är mycket tyst och lugnt på x2000 vid ett den 24 december. inte konstigt med tanke på att julen verkar ligga i samma tratt som bröllop. you can’t say no. spelar ingen roll hur mycket du har praktiserat sartre under ditt gågna år eller liv. på jul bestämmer någon annan, gud eller mammon. kärnfamljs- och heternormativitetens starkaste fästen verkar det vara. om alla bara sket i julen och bröllop kanske världen vore en lite mer jämlik och lycklig plats att vara på? fast jag vet, ni gillar ju det där! ni andra… det är märkligt att när jag diskuterar jul med andra är det alltid ”de andra” som gillar julen och allt som kommer med. ändå vågar ingen säga nej.

jo, några förstås. jag tar tillbaka. jag har haft middag den 24 flera gånger. det kommer alltid flera.

bakom mig sitter en lätt berusad man i tomteluva och tomteslips och klagar på att det inte serveras glögg på tåget. annars tyst.

/tove

 

3 Responses to “julafton 2007”

  1. Kajen Says:

    Jag sa nej. Det funkade.

  2. majakarlsson Says:

    Hoppas det var en fin middag. Jag ”valde” att inte lägga energi på familjen, men det kändes ändå ensamt just eftersom alla, oavsett hur mycket Sartre det varit innan som sagt, blir family values den 24e. Alltså finns det ingen att ringa. 😦

  3. konskrig Says:

    det var fint och bra. blev mycket sent för mig. men det var roligt. släkt funkar bra i mellandagar tycker jag. i alla fall fastrar och farbröder och mycket film och spel och böcker.


Kommentera

